שחמט – יש השנה אולימפיאדה! מצב מעניין בטאטא סטיל וכרגיל הפתעות/שחר אלוני

לאחר הפסקה של 4 שנים בשל הקורונה תתקיים הקיץ אולימפיאדת שחמט!
היא תיפתח ב 26 ליולי וסביר שיהיו שם כ 130 מדינות (כללי+נשים) כלומר משהו כמו 1500-1700 שחקנים סה"כ. ועוד כמה מאות מלווים.
איך יעשו את כל זה עם מגבלות הקורונה? נגלה בהמשך.

בינתיים בתחרות טאטא-סטיל בהולנד הסתיימו 4 סיבובים. זה כמובן שלב מוקדם אבל אפשר לראות משהו מיוחד – גם בתחרות הראשית וגם בתחרות המשנית המוביל הוא מהודו.
בראשית – וידית מוביל לבד עם 3 מתוך 4. במשנית ארג'ון אריגאייסי בן ה 19 מוביל לבד עם 3.5 מתוך 4.

זה הזמן לשים זרקור על השחמט בהודו היום ולראות את המעצמה המתפתחת.
עד האולימפיאדה אנסה לסקור באופן הזה כמה מהנבחרות המובילות.

השחקנים החזקים בהודו

בהודו לא היו שחקנים מובילים עד לאנאנד, ואנחנו מדברים על איזה 100 שנים של שחמט שהיו לפניו. טוב, היה שחקן אחד חזק – מיר סולטאן חאן, שהיה בעצם משרת בפנג'אב בשנות ה 30', וראינו אותו בפוסט קודם, אבל מדובר כמובן בקריירה קצרה ונקודתית, ומלבדו לא היה למעשה כלום ברמות הגבוהות (הרוב שיחקו "שחמט הודי" שזה משחק קצת אחר).

וישי אנאנד יצר את המהפכה והפך את השחמט בהודו לענף מרכזי ואת מדינתו למעצמה מובילה, לאחר שקודם לכן היא בכלל לא היתה על מפת השחמט העולמי. אלוף העולם ההסטורי הזה זכה אצלינו לפוסט שלם (הלינק בכחול) ואפשר לראות את הפרטים אודותיו שם כמובן.

נכון לרגע זה, אנאנד כבר בן 52 ומצוי בשלהי הקריירה. הוא מתנהל כרגע קצת כמו "שחקן עבר", כאשר במשך כמה שנים הוא לא השתתף בתחרות של שחמט קלאסי. פעמים בודדות בשנה הוא מצטרף לתחרות ראפיד ועושה בה תוצאות סבירות. הדירוג העולמי שלו בשחמט קלאסי הוא 16 בעולם (בערך 2750), וזה מבוסס על תחרויות מלפני 4-5 שנים ויותר.

חשוב לומר שאפשר לייחס לאנאנד גם את קידום השחמט במזרח אסיה במידה מסוימת, בזכות ההשראה שזינוקו לצמרת גרם בשנות ה 90' ואילך. כיום יש שחקנים בצמרת העולמית שגדלו בפיליפינים (ווסלי סו), ממוצא נפאלי (גירי), מוייטנאם (לה), מאוזבקיסטן (עבדו-סאטורוב), מקזחסטן, וכמובן רבים מסין. לפני כן לא היו למדינות אלה נציגים כלשהם כמעט בצמרת העולמית.

ניהל סארין בגיל 13 מול אנאנד בתחרות על בינ"ל


המדורג שני בהודו כרגע הוא וידית, בן ה 27 (נכון לרגע זה 19 בעולם עם בערך 2740). הוא נמצא בשיא הקריירה כרגע כאשר לפני כן קצת חסה בצילם של אנאנד והאריקרישנה. מדובר בכישרון גדול שאף מוביל כרגע את תחרות טאטא-סטיל לפני קרלסן, קרואנה ואחרים. הוא גם היה קפטן נבחרת הודו שזכתה בזהב (משותף) באולימפיאדה המקוונת לפני כשנה וחצי. יש לו אגב ערוץ יוטיוב עם 200,000 עוקבים.

וידית והאריקרישנה לפני מספר שנים עם השחקנית הבכירה האמפי קונרו


השלישי של הודו הוא האריקרישנה בן ה 35 ( מדורג 26 בעולם, בערך 2720). שחקן ידוע שם שהוביל בעשור האחרון את השחמט ההודי ביחד עם אנאנד. הוא היה רב-האמן הצעיר ביותר בתולדות הודו (בגיל 15) עד שהשיא נשבר לאחרונה על ידי גוקש די.
האריקרישנה נשוי לשחקנית צ'כית ומתגורר בפראג.

ביחד עם שלושת הגדולים, נמצאים בטופ 100 העולמי גם נאראיאנאן (בן 24, 2660), ניהאל סארין הצעיר(בן 17, 2660),
סאסיקיראן הותיק (בן 41, 2650), ואדיבאן (בן 34, 2650).

שחקנים צעירים בהודו –

הודו היא מעצמה לא רק ביחס לטופ 100 הנוכחי, אלא גם אחת הנבחרות החזקות בעולם, אם לא החזקה ביותר, בגילאי נוער:

ניהאל סארין, כאמור בן 17 עם 2660 מה שהכניס אותו לא מזמן לטופ 100 העולמי, בו הוא אחד הצעירים ביותר. רב אמן מגיל 14, כמו כן השחקן הרביעי הכי צעיר בהסטוריה להגיע ל 2600 (בגיל 14). הוא זכה באליפות העולם עד גיל 18 בהיותו בן 15 (2020). כאשר לפני כן היו לו השגים דומים בקטגוריות הגיל הצעירות יותר.
הוא מאד פעיל בהפצת המשחק בהודו והעלאת הפופולאריות שלו בגילאים הצעירים.

ניהאל סארין
אריגאייסי מול ארוניאן


ארג'ון אריגאייסי, מוביל כאמור כרגע את התחרות המשנית בטאטא-סטיל עם 3.5 מ 4. הוא בן 18.5, עם מד כושר 2630. באליפות העולם לפני שבועיים התמודד כשקול עם קרלסן במשחק וסיים בתיקו. הוא חזק במיוחד בקצבים מהירים. בסבב העולמי המקוון הוא הפך להודי הראשון שמעפיל לשלבי הנוקאאוט (הקדים את פירוז'ה, דובוב, וידית וסבידלר). ובתחרות נוספת סיים שלישי לפני לגראב, ארוניאן, נבארה, דובוב וסבידלר. וסיים שני בטורניר נוסף כשהפסיד בגמר בארמגדון בלבד מול ארוניאן.

פרגנא-אנאנדא, משתתף כרגע בתחרות הראשית בטאטא-סטיל, ובדיוק אתמול ניצח ושיפר את מאזנו. הוא בן 16.5 (2620). החמישי הכי צעיר בהסטוריה להשיג תואר רב-אמן (אחרי מישרא, קריאקין, גוקש די מהודו וסינדארוב).
את התואר אמן-פיד"א הוא השיג בגיל 7.
וכאשר קיבל אמן בין-לאומי, הוא היה הצעיר בהסטוריה להשיג זאת.
ב 2019 זכה באליפות העולם עד גיל 18( בגיל 14) , והפך לשני הכי צעיר בהסטוריה להגיע ל 2600. בטורניר מקוון גדול ב 2021 הוא ניצח את רג'בוב, דודא וקריאקין וסיים בתיקו עם קרלסן. בגביע העולם האחרון הוא התקדם מספר שלבים והודח רק בסיבוב 4 מול לגראב.

פרגנא-אנאנדא
גוקש די (דומאראג'ו גוקש)


גוקש די, בן 15.5 (2620 , שיאו 2640), הוא השלישי הצעיר בהסטוריה לקבל תואר רב אמן.
ב 2018 הוא זכה באליפות העולם עד גיל 12, והוסיף לכך 5 מדליות זהב בקטגוריות שונות במסגרת התחרויות העולמיות עד גיל 12. הוא זכה בתחרות הצעירים "אתגר גלפנד" ב 2021.

שחמט נשים בהודו

הודו היא אחת הנבחרות החזקות גם בנשים, כאשר שתי השחקניות המובילות בנבחרת מזה זמן רב הן האמפי קונרו (מדורגת 3 בעולם אחרי הו ייפאן וגוריאצ'קינה), בת 34 מד כושר 2590. ואיתה האריקה דורנבאלי 11 בעולם, בת 31 (2520). לשתיהן השגים רבים מאד בשחמט נשים כאשר קונרו גם השתתפה בדו קרב לאליפות העולם (הפסידה להו-ייפאן) וגם העפילה לתחרות המועמדות הקרובה.

האריקה דורנאבלי והאמפי קונרו

קרפוב משחק עם ריי אניגמה! בגוט טאלנט הספרדי

למי שלא ראה (ותודה לעמיחי על האזכור), אלוף העולם לשעבר אנטולי קרפוב הוזמן בהפתעה לשלבים המכריעים של תחרות ה"גוט-טאלנט" הספרדית. אחד המתמודדים בתחרות – ריי אניגמה, הוא שחקן שחמט ספרדי עלום שם, המשחק עם מסיכה.

הוא העפיל לשלבים הגבוהים בתכנית ולהפתעתו הרבה היה עליו לשחק מול……קרפוב.
משחק בליץ של 3 דקות, ואם אניגמה מפסיד הוא צריך לחשוף את זהותו – מצורף הקטע, אין תרגום אבל תכלס ממש לא צריך(המשחק מדקה 2 עד 11), תהנו –

Subscribe
Notify of
14 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דוקטור רזי הופמן
דוקטור רזי הופמן
2 years ago

יופי, תודה
אידיה רולס….

דוקטור רזי הופמן
דוקטור רזי הופמן
2 years ago

צ"ל אינדיה רולס

thejanitor
thejanitor
2 years ago

תודה שחר, פרגדא עם תחרות מצויינת עד כה בטאטא

סוסמעץ
סוסמעץ
2 years ago

עם כל הפרוגרסביות והפמניזים של תרבות המערב
עדיין מפרידים בין גברים לנשים בתחרויות שחמט?
==
למה?
==
תודה רבה על הפוסט

אור
אור
2 years ago
Reply to  סוסמעץ

לא בדיוק, אין תחרויות לגברים בלבד אז נשים יכולות להשתתף בכל התחרויות אבל לא להפך, מניח עקב פערי הרמות כרגע

סוסמעץ
סוסמעץ
2 years ago

מצחיק, זה יוצר אפליה מול הגברים

אור
אור
2 years ago

מצוין שחר

trackback

[…] הדומיננטיות של האמריקאים בברלין מאד בולטת, ויש סיכוי שבתחרות המועמדים יהיה אמריקאי נוסף מלבד קרואנה. כבר באוגוסט מתקיימת האולימפיאדה, וארה"ב היא אחת הנבחרות החזקות בה שצפויה להיות מועמדת לזהב. נעיף מבט בנבחרת ארה"ב, כמו שעשיתי בפוסט קודם לגבי הודו. […]